Actualitate

FOTO. Foraje pentru metrou și tren metropolitan, pe șantierul de pe Bulevardul 21 Decembrie

În față la The Office, muncitorii au început forajele pentru metrou. În toamna anului trecut, lucrări de foraje pentru proiectul metroului și al trenului metropolitan au fost realizate și în zona Expo Transilvania.

 

 


În luna octombrie a anului trecut, Primăria municipiului Cluj-Napoca anunța începerea primelor lucrări în cadrul proiectului metroului. Astfel, în perioada octombrie - decembrie 2020, a avut loc realizarea lucrărilor de foraje geotehnice în cadrul proiectului de metrou și tren metropolitan, Primăria Cluj-Napoca alături de Geostud și de toți deținătorii de rețele stabilind amplasamentele pentru 42 de foraje.

 


Noul termen anunțat pentru finalizarea întregului proiect care prevede metroul de la Cluj este anul 2029, și nu 2026, așa cum anunțase cu optimism municipalitatea. Finalizarea metroului ar putea fi condiționată și de primirea sau nu a celor peste 300 milioane de euro prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Proiectul metroului ar putea primi prin PNRR o finanțare de aproximativ 30% din valoarea totală a investiției, mai exact, 310 milioane de euro. PNRR a fost depus de țara noastră la finalul lunii trecute la Bruxelles, printre proiectele majore ale Clujului incluse fiind și metroul.


Astfel, după cum se arată în PNRR, se așteaptă ca până în anul 2029, la finalizarea integrală a magistralei de metrou, să existe 12,7 km de rețea nouă de metrou, 15 stații noi și 30 de rame electrice.

Feedback de la Bruxelles privind metroul

Planul Național de Redresare și Reziliență al României a primit zilele trecute și un feedback de la Bruxelles, unele observații transmise fiind destul de critice. În spațiul public au apărut zvonuri cum că proiectul ar fi fost respins, însă premierul Florin Cîțu, dar și ministrul fondurilor europene, Cristian Ghinea, au combătut zvonurile, precizând că feedback-ul transmis face parte dintr-o procedură standard, în vederea clarificării unor aspecte privind proiectele incluse în PNRR.


În feedback-ul de la Bruxelles au existat observații și cu privire la infrastructura de metrou, menționându-se faptul că „nu este clar dacă 30 de rame electrice de metrou sunt incluse în costul de 600 de milioane de euro solicitate”, cu referire atât la metroul din București, cât și la cel din Cluj.

Din punct de vedere al capacității de transport, metroul din Cluj-Napoca va include:


- 16 trenuri: Tren 2 rame x 2 vagoane (52 m, 380 pasageri);
- Capacitatea de transport la interval de 3 min/90 sec: 7.600/15.200/ oră și sens;

Suma de 310 milioane de euro care va fi primită prin PNRR vizează legătura dintre Mănăștur și Sopor, care cuprinde nouă stații de metrou.

Condiții pentru realizarea metroului:

- Emiterea Autorizației de Construire în maxim 6 luni pentru începerea efectivă a lucrărilor;
- 2 mașini de forat tuneluri tip TBM: T11 și T12 se vor lansa din S2. Teilor și se vor scoate la S9. Florilor după care se vor reintroduce și lansa la S17. Muncii și se vor scoate la S9. Florilor după care se vor reintroduce și lansa din S19. Europa Unită și se vor scoate la Galeria Piața Mărăști-Cosmos;
- Depoul și stațiile S2,S3,S4,S5,S6,S7,S8,S9 vor începe după 6 luni, se vor executa simultan și se vor acoperi după maxim alte 9 luni pentru a permite reluarea circulației parțială/totală;
- Stațiile S10, S11, S12, S13, S14, S15,S16,S17 inclusiv Galeria Piața Mărăști -Transilvania și Rebrusmentul Muncii, vor începe după 30 de luni, se vor executa simultan și se vor acoperi după alte maxim 9 luni pentru a permite reluarea circulației parțială/totală;
- Stațiile S18,S19 inclusiv Galeria Piața Mărăști-Cosmos și Rebrusmentul Europa Unită, vor începe după 57 de luni, se vor executa simultan și se vor acoperi după alte maxim 9 luni pentru a permite reluarea circulației parțială/totală;
- Contractul de trenuri C2 va începe în maxim 3 luni de la începerea Contractului de bază C1 cu fabricarea și furnizarea primul ui tren după maxim 18 luni (prototip) și apoi cu furnizarea minim a unui tren pe lună până la ultimul tren necesar pentru fiecare secțiune de punere în funcțiune;
- Se vor asigura toate resursele materiale și umane necesare programului de mai sus care presupune realizarea simultană a lucră rilor pentru toate stațiile și interstațiile dintr-o secțiune de punere în funcțiune.
- Sunt necesare 6 luni pentru INTEGRARE ȘI PUNERE ÎN FUNCȚIUNE SISTEME și TESTE DE SISTEM PENTRU PUNERE ÎN FUNCȚIUNE INCLUSIV P ENTRU CIRCULAȚIE TRENURI, pentru fiecare secțiune de punere în funcțiune.

În zona industrială a Clujului, echipele de muncitori care execută lucrări de foraje geothenice pentru elaborarea studiilor de fezabilitate pentru realizarea trenului metropolitan și a metroului au apărut la finalul lunii martie.

Cu sau fără PNRR, metroul merge mai departe

În ceea ce privește faptul că metroul ar putea primi prin PNRR doar 30% din cele 900 de milioane de euro solicitate inițial, Emil Boc a asigurat luna trecută că proiectul va merge mai departe, indiferent de situație.

„Finanțările sunt complementare: din PNRR și din fondurile structurale, Programul Operațional Sectorial – POS Transport, 2021-2027. Proiectele merg mai departe”, a declarat edilul pentru monitorulcj.ro.

În 11 iunie, a fost încheiată etapa consultării publice a Planul Urbanistic Zonal (PUZ) al metroului din Cluj.

Zona care face obiectul studiului PUZ pentru care se propune realizarea Magistralei I de metrou Cluj-Napoca acoperă o suprafaţă totală de ~521 hectare, pe teritoriul administrativ al Municipiului Cluj-Napoca și Comunei Florești, se arată în documentația PUZ-ului.

CITEȘTE ȘI:

Miliarde de euro prin PNRR, la Cluj. Autostrada Transilvania, calea ferată Cluj-Episcopia Bihor și metroul, finanțate prin program

 

Cum se vor numi stațiile metroului din Cluj? Pornirea, din „Țara Moților”, prin „Prieteniei” către „Viitor” și până în „Cosmos”

 

abonare newsletter