Actualitate

Învățământ dual în dezvoltare. „Nu putem fi nepăsători la evoluţia tehnologică din ultimii ani”

Ministerul Educaţiei şi Cercetării lansează astăzi, 11 februarie 2020, campania „Meseria face diferența!”

Această campanie are drept scop prezentarea celor mai relevante meserii în care se pot forma absolvenții de clasa a VIII-a, dar și avantajele pe care le oferă învățământul profesional și profesional dual. Campania „Meseria face diferența!” se va încheia pe data de 11 martie, de Ziua Națională a Meseriilor.

Săptămânal, prin intermediul acestei campanii, Ministerul Educației și Cercetării împreună cu Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic vor prezenta meseriile care pot face diferența. Toate materialele vor fi vizibile pe site-urile alegetidrumul.ro și edu.ro.


Campania „Meseria face diferența!” se va derula în toată ţara, iar printre acţiunile propuse de către inspectoratele şcolare se regăsesc:

- acţiuni comune ale unităţilor de învăţământ profesional şi tehnic, ale inspectoratului şcolar județean, ale Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională, ale operatorilor economici privind consilierea şi orientarea şcolară şi profesională a elevilor;


- caravane ale meseriilor;

- concursuri școlare de tip „Atelier de creație” sau „Atelier de robotică”;


- vizite ale elevilor din unităţile de învățământ gimnaziale din judeţ la operatorii economici care asigură pregătirea și/sau practica în învăţământul profesional şi profesional dual;

- ateliere de informare pentru profesorii diriginţi ai claselor a VII-a și a VIII-a.


În următoarea perioadă, Ministerul Educației și Cercetării, inspectoratele școlare și instituțiile de învățământ vor organiza, cu ocazia Zilei Naționale a Meseriilor, o serie de evenimente care să contribuie la creşterea vizibilităţii şi atractivităţii învăţământului profesional, tehnic și profesional dual în rândul viitorilor absolvenţi de clasa a VIII-a.

„Educaţia şi formarea profesională au un rol fundamental în crearea şi dezvoltarea unei societăţi bazate pe competenţe. Nu putem fi nepăsători la evoluţia tehnologică din ultimii ani, deci trebuie să devenim proactivi, să luăm decizii bine fundamentate pentru ca elevii noştri de gimnaziu să-și poată continua studiile urmând un traseu educațional corect”, a declarat Monica Anisie, ministrul educației și cercetării.


Învăţământul dual a fost introdus începând cu anul şcolar 2017-2018, an în care s-a înregistrat un număr de 2.268 elevi în prima promoţie pentru această formă de organizare a învăţământului profesional. Datorită eforturilor comune ale tuturor celor implicaţi, sprijiniţi de Ministerul Educaţiei şi Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, numărul elevilor din învăţământul dual a crescut, ajungând în anul şcolar 2019-2020 la 12.908 elevi, aproape dublu faţă de anul şcolar precedent.

 

Elevii clujeni, implicați în dezvoltarea învățământului dual

 

În urmă cu câțiva ani, în Cluj existau doar câteva școli în care se practica învățământul profesional în sistem dual. În prezent, în Cluj-Napoca există aproximativ 20 clase cu elevi care vor să se pregătească pentru muncă. 

Fiindcă acest tip de învățământ are scopul de a forma forța de muncă necesară angajatorilor, aceștia se implică din ce în ce mai mult în educație viitorilor angajați. 

O clasă de acest gen funcționează pe baza acestui sistem este la Colegiul Energetic din Cluj-Napoca.

Alte școli în cadrul cărora funcționează clase pe sistem dual sunt la Colegiul Tehnic „Raluca Ripan”, Colegiul Tehnic „Napoca”, Liceul Tehnologic Reformat, Colegiul Tehnic Energetic, Liceul Tehnologic „Aurel Vlaicu” – din Cluj-Napoca, respectiv Colegiul „Emil Negruţiu” din Turda şi Colegiul Tehnic „Victor Ungureanu” din Câmpia Turzii.

 

Etichete: invatamant dual
abonare newsletter