Actualitate

O firmă cu care Primăria s-a războit în instanţă a pus mâna pe contractul de 1,5 mil. € pentru întreţinerea Cluj Bike

Din 2015, o firmă din Braşov, care a dat multe bătăi de cap municipalităţii, se ocupă de operarea şi întreţinerea reţelei de bike sharing din Cluj-Napoca. Acum, aceeaşi firmă îşi va mai oferi serviciile încă patru ani după ce a mai pus mâna pe un contract de 1,5 milioane de euro.

În luna septembrie, Primăria Cluj-Napoca a scos la licitaţie un contract de 1,5 milioane euro pentru servicii de operare şi întreţinere sistem bike-sharing – Cluj Bike pe raza localităţilor Cluj-Napoca, Apahida, Floresti. Contractul va fi valabil patru ani.

Acum, la sfârşitul lunii decembrie, Primăria a anunţat câştigătorul licitaţiei. Este vorba de firma Wind  Technologies SRL, iar valoarea contractului se ridică la suma de 7.043.389 lei (1,5 milioane euro).


Probleme în lanţ cu firma din Braşov

În 2015 Primăria Cluj-Napoca a încheiat un contract de prestări servicii cu SC Wind Technologies SRL, contract în baza căruia firma a prestat şi realizat servicii privind operarea şi întreţinerea reţelei de bike sharing.

Societatea din Braşov, Wind Technologies, a câştigat în defavoarea Regiei Autonome a Domeniului Public, contractul de întreţinere a reţele de bike-skaring, pentru 7,2 milioane de lei, fără TVA.


Contractul presupunea gestionarea, repararea şi întreţinerea celor 540 de biciclete europene.

În noiembrie 2016, cu trei ani întârziere, Primăria Cluj anunţa finalizarea proiectului Bike Sharing. Dacă iniţial, la momentul semnării proiectului, valoarea contractului era de 2,6 milioane euro, după trei ani întârziere costurile au ajuns la suma de 3,1 milioane euro. În momentul de faţă, pistele pentru biciclete sunt doar de formă, multe din ele fiind amenajate pe trotuare astfel că pietonii circulă nestingheriţi pe ele, iar şoferii îşi parchează maşinile fără jenă pe piste.


La câteva săptămâni de la punerea în funcţiune a bicicletelor, clujenii s-au plans de proasta funcţionare a sistemului de bike-sharing şi au semnalat numeroase defecţiuni. În primul rând, multe staţii sunt offline şi nu pot fi folosite bicicletele din standuri.

În Florești şi Apahida, toate stațiile au rămas offline, ceea ce înseamnă că locuitorii comunelor nu pot beneficia de serviciile „Cluj Bike”.


Primăria Cluj-Napoca vs. Wind Technologies în instanţă

În iunie 2017, Primăria Cluj-Napoca a pierdut un proces cu firma care întreţine reţeaua de Bike Sharing. Municipalitatea a trebuit să plătească 70.000 de euro firmei din Braşov, după ce a încercat să “sară” peste plata unei facturi, acceptată iniţial la plată.

A emis factură, Primăria s-a făcut că plouă

Urmare a realizării serviciilor şi a semnării de către părţi (Wind Technologies + primărie) a procesului verbal de recepţie, firma din Braşov a întocmit o factură fiscală în valoare de 314.960 lei, factură ce a fost înregistrată şi acceptată la plată de către primărie. După expirarea termenului de 60 de zile agreat de părţi, firma a solicitat în repetate rânduri plata facturii fiscale, însă Primăria a refuzat.


Firma a dat în judecată primăria şi a susţinut că serviciile au fost recepţionate fără obiecţiuni. “Primăria nu a specificat niciodată că ar exista un neajuns major sau omisiuni”, a susţinut aceasta în instanţă.

Consilierul juridic al Primăriei a solicitat respingerea cererii ca tardiv depusă şi neîntemeiată.

“La momentul emiterii facturii, Primăria a considerat că există neajunsuri majore şi serioase omisiuni ale documentaţiilor redactate de către firma din Braşov, precum şi că regulamentul şi contractul de utilizare biciclete nu  putea, în forma propusă de acesta, să fie supus consultării publice şi apoi aprobării de către Consiliul Local motiv pentru care a returnat factura urmând o perioadă de corespondenţă cu managerul de proiect pentru realizarea modificărilor necesare. Factura a fost emisă fără ca serviciile prevăzute în contract să fi fost executate conform ofertei tehnice şi caietului de sarcini”, a susţinut consilierul juridic al Primăriei Cluj la Tribunal.

Judecătorii i-au dat cu flit Primăriei

Primăria a mai arătat că oferta Wind Technologies “a rămas singura ofertă admisibilă din cadrul procedurii de licitaţie publică, iar aceasta chiar dacă pentru anumite servicii preţurile din oferta firmei erau diferite semnificativ prin comparaţie de celelalte oferte depuse în cadrul procedurii”.

„Astfel, pentru realizarea documentaţiilor şi procedurilor necesare operării reţelei Bike Sharing, preţul ofertat de către RADP a fost de zero lei, iar preţul ofertat de reclamantă a fost de 254.000 lei fără TVA. La cantitatea şi calitatea prestaţiilor executate de către reclamantă, suma menţionată este supraevaluată”, s-a apărat Primăria.

Chiar şi judecătorii s-au întrebat de ce a fost nevoie de un proces în instanţă, având în vedere că Primăria nu a contestat niciodată nevalabilitatea acordului cadru, ci pur şi simplu denunţă preţul excesiv al serviciilor.

“Primăria nu a invocat nevalabilitatea acordului cadru şi a contractului de servicii nici măcar ca o apărare de fond, ci denunţă pur şi simplu preţul serviciilor, apreciat drept excesiv. Aceste aspecte puteau fi valorificate în cadrul procedurii de licitaţie publică, nu în cadrul procesului care are ca obiect executarea unui contract semnat de însuşi autoritatea contractantă”, au apreciat judecătorii Tribunalului Cluj care au dat câştig de cauză firmei din Braşov şi au obligat Primăria la plata sumei de 70.000 de euro.

Nici la Curtea de Apel Primăria nu a avut câştig de cauză. Judecătorii au respins recursul Primăriei astfel că sentinţa Tribunalului a rămas definitivă.

Ultimele Stiri
abonare newsletter