Actualitate

Risipă de bani? Chioşcul din Piaţa Unirii, care a costat cât o garsonieră, stă gol de mai bine de un an. În ce se va transforma

Primăria Cluj-Napoca schimbă regulile pentru închirierea chioşcurilor şi a spaţiilor pentru terasele din Piaţa Unirii, după ce licitaţiile municipalităţii sunt anulate pe bandă rulantă din lipsă de oferte. De exemplu, un chioş multifuncţional, care a costat cât o garsonieră, stă gol la mai bine de un an de la amplasare.

După modernizarea Pieţei Unirii, Primăria a aprobat închirierea prin licitaţie publică a două chioşcuri multifuncţionale (pentru comercializare de presă-carte, flori şi suveniruri) şi a terenului aferent celor 12 terase de alimentaţie publică amplasate pe zona pietonală din Piaţa Unirii latura vest.

“În vederea închirierii terenului aferent teraselor precum şi a chioşcurilor multifuncţionale au fost organizate mai multe licitaţii publice. Terasele sunt extensia unor spaţii comerciale al căror acces este la o distanţă de maximum 10 m de acestea. La momentul de faţă nu fac obiectivul închirierii un teren în suprafaţă de 78 mp şi un chioşc multifuncţional în condiţiile în care licitaţiile organizate în vederea închirierii acestora nu au fus la desemnarea vreunui câştigător. Privitor la terenul aferent terasei, au fost organizate cinci proceduri de licitaţie publice. Primele trei proceduri au fost anulate pentru că singurul ofertant care s-a prezentat la licitaţie, SC Bistro Atelier SRL, a fost descalificat pe motiv că distanţa de la spaţiul deţinut în Piaţa Unirii nr. 15 până la terenul aferent terasei depăşeşte 10 m. Următoarele două procedure au fost anulate din cauză că nu s-au înregistrat oferte”, menţionează municipalitatea.


Pentru a face rost de chiriaşi, Primăria Cluj-Napoca a decis schimbarea distanţei, în sensul în care terasele sezoniere se vor amplasa în extensia spaţiilor comerciale al căror acces este la o distanţă de maxim 15 metri faţă de acestea.

În ceea ce priveşte chioşcul multifuncţional, municipalitatea susţine că aici au fost organizate 7 proceduri de licitaţie publică în vederea închirierii acestuia, dintre care 5 au fost anulate deoarece nu s-au înregistrat oferte.


“Comisia Tehnică pentru Amenajarea Teritoriului a concluzionat că chioşcul poate fi închiriat şi pentru activităţi de comerţ sau de alimentanţie public cu condiţia să fie de tipul «shop&go» pentru a nu deranja clienţii teraselor din imediata vecinătate”, transmite Primăria.

Primăria Cluj-Napoca a instalat în mai 2017 două chioşcuri ”multifuncţionale” în valoare de peste 65.000 de euro în centrul oraşului, unde se vor vinde suveniruri şi flori. PSD Cluj spunea la acea dată că va sesiza Curtea de Conturi şi va cere un control, având în vedere că preţul celor două chioşcuri este cât al unui apartament în oraş.


Preşedintele PSD Cluj, deputatul Horia Nasra, declara la acea dată că la mijloc sunt bani publici, care trebuie drămuiţi, nu risipiţi.

”Administraţia municipiului Cluj-Napoca a stabilit un nou record, două chioşcuri multifuncţionale pentru care Primăria plăteşte peste 65.000 de euro şi care au fost deja instalate în Piaţa Unirii. Revine un cost de 33.400 de euro, cu TVA inclus, pentru un chioşc care are o suprafaţă de 9,45 mp. Este important că primarul Emil Boc a recunoscut că se achită această sumă, echivalentă valorii unui apartament din Cluj-Napoca, după ce a renunţat la «multifuncţionalitatea» obiectivului, respectiv la vânzarea de ziare, în condiţiile în care costul iniţial era de peste 100.000 euro, adică 55.000 de euro per chioşc, cu TVA inclus. Oare respectivele chioşcuri sunt poleite cu aur sau vrem să obţinem un record mondial în materie de costuri? Totuşi, să nu se uite că este vorba despre bani publici, care trebuie drămuiţi, nu risipiţi”, a spus Nasra.


Potrivit acestuia, banii respectivi erau mult mai utili achiziţionării de aparatură medicală pentru un spital din oraş.

Reprezentanţii Primăriei Cluj-Napoca declarau, la rândul lor, că municipalitatea va achita o sumă de 29.026 euro +TVA pentru un astfel de chioşc multifuncţional, unde se vor vinde suveniruri şi flori, câştigătorului licitaţiei pentru obiectivul de investiţii ”Modernizare Piaţa Unirii etapa 2”.


”Chioşcurile sunt racordate la reţeaua de apă şi electricitate, vor avea aer condiţionat şi vor fi închiriate. Diferenţa de 11.450 euro dintre suma iniţială şi cea finală o reprezenta realizarea standului de ziare la care Primăria Cluj-Napoca a renunţat. Astfel, Primăria decontează pentru un chioşc 29.026 euro +TVA. Realizarea chioşcurilor a fost inclusă în licitaţia pentru toată zona pietonală din Piaţa Unirii, iar în urma licitaţiei a fost acceptată oferta cu preţul cel mai scăzut per ansamblu, la toate capitolele care fac obiectul lucrărilor de pietonalizare a Pieţei Unirii. De exemplu, în urma lucrărilor de modernizare, reprogramarea semafoarelor la toată Piaţa Unirii, a fost ofertată la 1 leu, în timp ce alte oferte au fost la un preţ mult mai mare. Astfel, preţul cel mai mic per ansamblu a fost cel care a stat la baza adjudecării licitaţiei”, spuneau la acea vreme sursele citate.

Lucrările de modernizare din Piaţa Unirii s-au încheiat anul trecut, iar în urma acestora latura de vest a pieţei a devenit zonă pietonală, cu acces auto ocazional pentru aprovizionare. Suprafaţa aproximativă modernizată este de 12.000 metri pătraţi.

De asemenea, au fost plantaţi 11 copaci şi amplasaţi 34 de stâlpi de iluminat public şi ornamentali.

Lucrările au fost executate de SC ARL Cluj-Napoca în urma câştigării licitaţiei organizate de Primărie, valoarea acestora fiind de 1,4 milioane lei + TVA.

Ultimele Stiri
abonare newsletter