Actualitate

Raport final în cazul incidentului aviatic din ianuarie de pe Aeroportul Cluj. Probleme de comunicare între piloţi şi erori de pilotaj

Raportul final al Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) în cazul incidentului aviatic din 7 ianuarie 2016, de pe Aeroportul Internaţional Cluj, când o aeronavă a companiei Blue Air a aterizat la aproape 10 metri în afara pistei, arată că acesta ”a fost favorizat” de o serie de erori de pilotaj, de condiţiile meteo, dar şi de neadaptarea procedurilor aplicate de piloţi.

Potrivit raportului final al CIAS, incidentul din data de 7 ianuarie 2016, de pe Aeroportul Internaţional Cluj, în care a fost implicată o aeronavă Boeing 737 a companiei Blue Air ce avea la bord 116 pasageri şi se deplasa pe ruta Otopeni-Cluj-Barcelona, ”a fost favorizat” de mai multe erori de pilotaj şi de condiţiile meteo nefavorabile.

Astfel, în ceea ce îi priveşte pe piloţii aeronavei Blue Air, raportul final al CIAS arată că ”niciunul (...) nu aterizase iarna pe noua pistă, astfel încât să fie familiarizaţi cu particularităţile acestei piste pe înveliş de iarnă”. De asemenea, aceştia au avut şi probleme de comunicare şi raportare la condiţiile meteo cu care urmau să se confrunte la aterizare.


În raport este subliniat faptul că viteza avionului înainte de aterizare a fost mai mare decât cea recomandată (259 de kilometri/oră faţă de 239 de kilometri/oră, cât este recomandat), nu s-a menţinut o presiune constantă pe frâne, iar redresarea care a precedat momentul aterizării a fost făcută mai devreme decât sfătuieşte producătorul aeronavei.

În plus, se mai arată în raport, ”surplusul de combustibil luat faţă de necesarul pentru misiune a permis doar cinci minute de zbor în zona de aşteptare”, fapt ce a făcut ca echipele care curăţau zăpada de pe pistă să întrerupă mai repede procedura de deszăpezire.


Conform specialiştilor CIAS, incidentul a fost favorizat şi de o eroare de pilotaj comisă în timpul pregătirii procesului de aterizare.

”Cauzele producerii incidentului grav constau în efectuarea unui zbor în filare prelungit, urmat de luarea contactului cu pista la o distanţă de aproximativ 2300 ft (aproximativ 700 de metri) măsurat de la pragul pistei de 25”, potrivit CIAS.


Raportul CIAS mai arată că o altă cauză ce a dus la ieşirea aeronavei de pe calea de rulare a fost ”pista acoperită, în proporţie de 51-100%, cu zăpadă umedă, posibil cu o grosime de aproximativ 1 cm”.

În privinţa adaptării la condiţiile meteo, erori ar fi comis atât piloţii cât şi personalul de la sol.


”În opinia comisiei nu a fost luat în calcul că între momentul estimării frânării şi ora de aterizare vor mai trece încă 10 minute, timp în care zăpada depusă va modifica evaluarea frânării posibile către 92 (frânare medie spre slabă) (…) echipajul ar fi trebuit să refacă calculul distanţei necesare pentru aterizare”, se arată în comunicat.

La sol au existat de asemenea probleme de comunicare între turnul de control şi echipele care deszăpezeau pista.


”Comisia consideră că ar fi fost posibil ca mijloacele de deszăpezire să fie menţinute mai mult timp pe pistă, dacă ar fi existat o coordonare mai bună între cei doi controlori de trafic şi şeful de tură operational al aeroportului (…) În opinia comisiei de investigaţie, ţinând cont de condiţiile meteorologice şi de faptul că acesta nu putea observa vizual pista, controlorul de trafic a stabilit o marjă de siguranţă care nu a avut în vedere ce efect va avea acel interval mare de timp dintre ieşirea mijloacelor şi aterizarea aeronavei”, se arată în raport.

Raportul final al CIAS vine şi cu recomandări, atât pentru compania Blue Air, cât şi pentru administraţia Aeroportului Internaţional Cluj.

”Se recomandă operatorului Blue Air să revizuiască criteriile prin care stabileşte componenţa unui echipaj când urmează să efectueze un zbor charter pe un aeroport de destinaţie nou sau rar utilizat. (…) Se recomandă Aeroportului Internaţional Avram Iancu Cluj să reverifice modul de funcţionare şi utilizare a sistemului de comunicaţie sol-sol, astfel încât să se asigure prioritate în convorbiri a ATC Cluj TWR. (…) Se recomandă ROMATSA şi Aeroportului Internaţional Avram Iancu Cluj să stabilească o procedură comună prin care să optimizeze intervalul de timp dintre momentul eliberării pistei de către mijloacele de deszăpezire şi momentul aterizării unei aeronave, fără ca siguranţa zborului să fie afectată”, se arată în comunicat.

Directorul Aeroportului Cluj, David Ciceo, spune că prin concluziile sale, raportul confirmă că a fost o eroare de pilotaj şi că instituţia a acţionat corect.

“Acest raport confirmă că aeroportul nu are nicio vină. Noi am acţionat corect. Aeroportul îndeplineşte toate standardele de siguranţă. A fost vorba de o eroare de pilotaj. Chiar dacă în acea zi a nins puternic, aeroportul şi-a respectat toate obligaţiile”, a spus Ciceo.

În data de 7 ianuarie 2016, o cursă charter a companiei aeriene low-cost Blue Air care zbura pe ruta Otopeni-Cluj-Barcelona şi care avea la bord 116 pasageri a ratat aterizarea pe pista Aeroportului Internaţional Cluj, depăşind lungimea căii de rulare şi oprindu-se la aproximativ 10 metri de capătul acesteia în condiţiile în care în ziua respectivă ningea puternic. Nicio persoană nu a fost rănită şi nu s-au înregistrat pagube materiale. În cauză este în continuare în derulare şi o anchetă a Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Cluj.

Întregul raport poate fi consultat aici.

Ultimele Stiri
abonare newsletter