Actualitate

Studiu IRES: Tinerii preferă să meargă la zilele oraşelor decât la festivaluri, dar toţi au auzit de Untold şi Electric Castle

În ultimii ani, România a intrat pe harta europeană a evenimentelor culturale prin festivaluri de teatru, de muzică, de carte. IRES a evaluat, în acest context, percepțiile și comportamentul de consum cu privire la evenimentele culturale în rândul persoanelor cu vârste între 16 și 50 de ani, din mediul urban. În ceea ce privește notorietatea, Untold Festival, Electric Castle și Summer Well se află în top.

Comportament de participare la activități culturale

Dintre persoanele cu vârste între 16 și 50 de ani intervievate în cadrul acestui studiu, cea mai mare parte, 83%, declară că obișnuiește să participe la activități culturale în orașul în care locuiesc sau în alte localități din România sau străinătate, cu frecvență variabilă.

57% din totalul persoanelor intervievate spun că participă la evenimente culturale de orice tip în orașul în care trăiesc o dată sau de câteva ori pe an, în timp ce 15% fac acest lucru o dată sau de câteva ori pe lună. 9% dintre participanți desfășoară astfel de activități o dată la câțiva ani, iar 2% cu o frecvență ridicată: o dată sau de câteva ori pe săptămână.


Când vine vorba despre activități culturale care au loc în alte localități din țară, respectiv în străinătate, proporția respondenților care participă scade la 45%. 23% din totalul respondenților participă la evenimente în alte localități o dată sau de câteva ori pe an, 19% o dată la câțiva ani, iar 3% mai des, o dată sau de câteva ori pe lună.

Lipsa timpului este cel mai des invocat motiv de către intervievații care nu participă deloc la activități culturale (58%); acesta este urmat de lipsa banilor (16%) și de lipsa interesului pentru această modalitate de a petrece timpul (15%).


7 din 10 intervievați care participă la activități culturale spun că le-ar plăcea să facă acest lucru mai des, în timp ce doar 3 din 10 sunt satisfăcuți de frecvența cu care fac acest lucru; principalii factori care îi împiedică pe cei dintâi să crească frecvența participării sunt lipsa timpului (60%), faptul că nu se organizează mai multe activități care să îi atragă (19%), respectiv lipsa resurselor financiare (12%).

Interacțiunile cu prietenii sau cunoscuții, fie față în față (42%), fie în medii de socializare online (35%) reprezintă principalele surse de informare cu privire la evenimentele culturale la care participă respondenții. Acestea sunt urmate de televiziune (34%), respectiv de paginile pe Facebook ale evenimentelor sau organizatorilor (31%) și de site-urile evenimentelor (16%). 15% se mai informează cu ajutorul afișelor sau panotajului outdoor, iar 12% accesând paginile de Facebook ale artiștilor.


Buget alocat timpului liber

Bugetul anual pe care respondenții îl alocă participării la concerte sau festivaluri muzicale este, pentru cei mai mulți, sub 1000 de lei, iar pentru un sfert acesta nu există. 11% alocă unor astfel de activități 100 de lei sau mai puțin, 19% între 101 și 300 de lei, 13% între 501 și 1000 de lei, iar 12% peste 1000 de lei.

3 din 10 participanți la studiu care obișnuiesc să participe la evenimente nu alocă bani pentru a participa la altfel de activități culturale decât cele muzicale; 17% alocă pentru acest lucru 100 de lei sau mai puțin, 20% între 101 și 300 de lei, 11% între 301 și 500 de lei, iar 7% între 501 și 1000 de lei. Doar 5% alocă mai mult de 1000 de lei pentru acest aspect.


Cu toate că un sfert dintre participanți nu alocă un buget anual pentru achiziționarea de gadgeturi sau aparatură electronică, există o bună parte a participanților la anchetă care investesc mai mult de 1000 de lei anual în acest sens: 38%. 16% dintre ei cheltuie 500 de lei sau mai puțin, iar 15% între 501 și 1000 de lei. 15% dintre intervievați spun că nu alocă bani pentru călătorii sau excursii într-un an obișnuit. 39% dintre participanți cheltuie sub 300 de lei pe an în acest scop, în timp ce 23% cheltuie între 501 și 1000 de lei pentru a călători. 2 din 10 respondenți au un buget anual mai mare de 1000 de lei pentru călătorii.

Preferințe și criterii în alegerea evenimentelor

Cele mai populare evenimente în rândul participanților la studiu sunt sărbătorile locale și târgurile sau expozițiile de produse cu vânzare, la care participă aproximativ 8 din 10 dintre aceștia. Acestea sunt urmate de evenimente muzicale de orice tip, la care participă 67%, festivaluri muzicale, la care participă 57% și competiții sportive, la care participă 54%. La parade sau caravane spun că participă 45%, iar la diverse tipuri de festivaluri non-muzicale participă între un sfert și o treime dintre respondenți. Principalele trei criterii de care țin cont intervievații atunci când aleg să participe la un eveniment muzical în localitate sunt: artistul sau artiștii care vor cânta – 90%, cine mai participă din grupul de prieteni – 55%, respectiv prețul biletelor sau cheltuielile în ansamblu – 44%. Tipul locației în care se desfășoară evenimentul este, de asemenea, relevant pentru 4 din 10 participanți, iar distanța față de domiciliu pentru 3 din 10.


Distanța față de domiciliu devine importantă pentru mai mulți respondenți atunci când vorbim despre evenimente din alte localități sau din străinătate (44%), artiștii rămânând, așa cum este de acceptat, primul criteriu în funcție de care se decide participarea la un eveniment muzical (67%).

Cheltuielile pe care le presupune un astfel de eveniment sunt, de asemenea, în top 3 al criteriilor (39%), urmate îndeaproape de cine va mai participa dintre cunoscuți (38%).

Participare la festivaluri de muzică

Festivalul de muzică care se bucură de cea mai mare notorietate spontană în rândul intervievaților este Untold Festival (25%), acesta fiind urmat de Festivalul Național de Muzică Ușoară de la Mamaia (6%), de Summer Well Festival (5%), de Festivalul George Enescu (3%) și de Electric Castle (3%). 3 din 10 respondenți care spun că participă la evenimente culturale nu dau un răspuns la această întrebare.

Dintre acei respondenți care spun că participă la activități culturale, 69% au participat la un festival de orice fel. Dintre aceștia, 81% spun că au fost la un festival de muzică, adică 47% din totalul respondenților. Festivalurile care s-au bucurat de cea mai ridicată notorietate spontană sunt și cele la care intervievații declară că au participat în cele mai ridicate proporții: Untold Festival (9%), Summer Well Festival (5%), Festivalul Național de Muzică Ușoară de la Mamaia (3%), Festivalul George Enescu (3%) și Electric Castle (3%).

În viziunea intervievaților, cele mai importante elemente care indică o bună organizare a unui festival sunt: condițiile de igienă – 40%, rigurozitatea măsurilor de siguranță – 31%, spațiile de parcare – 29%, curățenia - 28% și spațiile de campare – 23%. 4 din 10 participanți care merg la festivaluri de muzică fac acest lucru o dată pe an. În același timp, 11% nu merg la niciun festival într-un an obișnuit, iar 26% merg la două festivaluri. 22% declară că merg la mai mult de două festivaluri pe an. 15% dintre intervievați care au participat până în momentul realizării studiului la un festival de orice fel spun că merg la astfel de evenimente și în străinătate. Când vine vorba despre ultimul festival muzical la care au participat, 6 din 10 participanți spun că acesta a fost organizat în orașul în care locuiesc, 34% că a avut loc într-o altă localitate din România, iar 4% că a fost în străinătate.

38% dintre respondenți spun că nu au plătit pentru bilete sau intrare la ultimul festival de muzică la care au participat; în același timp, 15% spun că intrarea a costat 50 de lei sau mai puțin, 13% că a costat între 51 și 100 de lei, 9% între 101 și 200 de lei, 7% între 201 și 300 de lei, iar 6% au plătit mai mult de 300 de lei.

O treime dintre cei care au participat la festivaluri de muzică spun că au cheltuit 50 de lei sau mai puțin pentru băutură, mâncare sau alte obiecte sau servicii în incinta festivalului la care au participat ultima oară; 15% spun că nu au cheltuit, personal, nimic, iar restul au cheltuit astfel: între 51 și 100 de lei – 16%, între 101 și 200 de lei – 11%, între 201 și 300 de lei – 8%, iar peste 300 de lei alți 8%.

Cei mai mulți dintre participanți spun că nu participă la festivaluri decât pentru o zi sau două – 58%, în timp ce 24% preferă ca de fiecare dată sau de cele mai multe ori să își ia un abonament pentru întreaga durată a festivalului.

Cei mai mulți dintre intervievați, de asemenea, preferă să achiziționeze biletele pentru festival în avans de fiecare dată (28%) sau de cele mai multe ori (20%), în timp ce 22% le cumpără de fiecare dată la fața locului, iar 14% cel mai des le cumpără de la fața locului. Jumătate dintre participanții la studiu spun că au de gând să participe la un festival de muzică în următoarele 12 luni; cei mai mulți dintre aceștia și-ar dori să participe la Untold Festival (19%), la Summer Well Festival (4%), respectiv la Electric Castle (2%). 54% dintre ei nu știu la ce festival ar dori să participe.

Festivalurile din România cu cea mai ridicată notorietate în rândul intervievaților sunt Untold – de care au auzit 72% dintre intervievații care au participat la cel puțin un festival de muzică, Electric Castle și Summer Well – de care au auzit câte 65% dintre aceștia. Acestea sunt și primele 3 festivaluri la care aceiași respondenți spun că ar fi participat: Untold (17%), Summer Well (10%) și Electric Castle (9%).

Profilul participanților și petrecerea timpului liber

Cele mai populare genuri de muzică printre participanții la studiu sunt muzica pop străină, ascultată de 4 din 10 respondenți, cea pop românească, pe care o menționează 37% dintre ei, muzica ușoară, ascultată de o treime și muzica populară, amintită de 3 din 10 intervievați. Câte un sfert mai ascultă muzică clasică sau hip hop și rap, în timp ce 2 din 10 gustă muzica rock, alternativă sau metal.

9 din 10 intervievați din mediul urban cu vârste cuprinse între 16 și 50 de ani folosesc internetul.

Când vine vorba despre petrecerea timpului liber și socializare, cei mai mulți dintre intervievați spun că obișnuiesc să facă ieșiri în aer liber săptămânal sau mai des (64%), în timp ce 49% se vizitează cu prietenii cu aceeași frecvență, iar 39% fac acest lucru cu rudele.

4 din 10 intervievați ies în cafenele săptămânal sau mai des, 16% de câteva ori pe lună, 7% lunar, iar 24% mai rar decât atât. 14% dintre aceștia nu ies în cafenele niciodată. Aproximativ câte 2 din 10 intervievați ies în baruri, respectiv în restaurante cu o frecvență ridicată: o dată sau de mai multe ori pe săptămână.

Cea mai mare parte a intervievaților folosesc internetul mai mult de 3 ore zilnic (40%), în timp ce 31% îl folosesc între 1 și 3 ore pe zi, iar 9% sub o oră pe zi. 10% folosesc internetul mai rar decât zilnic, iar 9% spun că nu îl folosesc deloc.

8 din 10 intervievați ascultă muzică zilnic: 35% pentru mai mult de 3 ore, 28% între 1 și 3 ore, iar 16% pentru mai puțin de o oră. Această proporție este mai mare decât a celor care spun că se uită la televizor zilnic, doar 7 din 10 intervievați spunând că fac acest lucru, pentru durate mai scurte decât cele alocate utilizării internetului sau ascultării de muzică: 23% mai mult de 3 ore, 36% între 1 și 3 ore, iar 12% sub o oră pe zi.

Volumul eșantionului: 800 indivizi 16-50 ani din mediul urban

Perioada realizării anchetei: iulie 2016

Ultimele Stiri
abonare newsletter