monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Pricopie, despre modificarea Legii Educației: Sunt corecturi absolut necesare

Ministrul Educației Naționale, Remus Pricopie, susține că Ordonanța de urgență nr. 49/ 2014 de modificare a Legii Educației Naționale, adoptată de Guvern pe 26 iunie, este rezultatul unor lungi discuții și negocieri cu profesori, directori de școli, rectori, sindicate, asociații de elevi și părinți, reprezentanți ai autorităților locale.

"Nu sunt schimbări care să bulverseze sistemul, ci corecturi absolut necesare. Legea Educației, adoptată în 2011, cuprindea o serie de măsuri greșite sau pur și simplu inaplicabile (de exemplu: titularizarea la nivel național a cadrelor didactice în urma unui examen desfășurat la nivel de unitate de învățământ — măsură contestată de la bun început de sistem — sau regulile de funcționare a consiliului de administrație al unităților de învățământ, reguli care nu au ținut cont de situația de pe teren, motiv pentru care, de mai bine de trei ani, în multe unități de învățământ aceste consilii nu s-au putut întruni). Emiterea acestei Ordonanțe a fost anunțată cu mai multe săptămâni în urmă și a apărut ca o necesitate pentru ca anul școlar 2014-2015 să înceapă în bune condiții", a declarat Pricopie pentru Agerpres.

În opinia ministrului Educației "acest Guvern a făcut multe reparații în zona educației, care au dus la stabilizarea și echilibrarea sistemului, începând cu măsurile salariale reparatorii, creșterea salariilor mici, creșterea constantă a bugetului și refacerea statutului acestei profesii în România", necesitatea modificării Legii educației fiind dictată de faptul că "ea nu a fost realizată în 2011 prin consultări și dialog cu profesorii, părinții și societatea civilă", în timp, descoperindu-se constant "efecte negative ale unor prevederi insuficient gândite și pregătite", care impun corecturi", într-un "proces continuu, de adaptare la realitate".

"Se vorbește mult despre Bacalaureat și despre intenția acestei OUG de a veni în sprijinul celor care nu trec acest examen de maturitate. Nimeni însă din fosta guvernare nu s-a gândit ce se va întâmpla cu sutele de mii de absolvenți de liceu care nu trec examenul de Bacalaureat (între 2010 și 2013 nu au promovat examenul de Bacalaureat 209.000 elevi). Ce se întâmplă cu ei ? Ce opțiuni au ei și ce face statul pentru a le oferi o alternativă ? Îi lăsăm să devină o problemă socială doar pentru că n-au reușit să treacă un examen ? Aici ne deosebim fundamental! Actualul Guvern are o abordare inclusivă, prin care vrea să ofere o șansă fiecărui elev. Sigur, asta nu înseamnă că nu trebuie să aplicăm politici diferențiate în funcție de performanțe: cei merituoși trebuie promovați, trebuie recompensați — iar ultimii ani chiar au însemnat eforturi în plus pentru toți cei care au obținut rezultate foarte bune—, iar cei care eșuează la acest examen nu trebuie abandonați", a susținut ministrul.

Potrivit ministrului Educației, multe din modificările OUG despre care se vorbește acum vizează întărirea calității, dar și a sprijinului acordat tinerilor elevi și studenți. "Aici vedem diferența de gândire: noi credem că statul trebuie să fie responsabil și să întindă o mână de ajutor către toți elevii. Conform strategiei Europa 2020, asumată de România, ponderea populației cu studii superioare și vârsta între 30 și 34 de ani ar trebui să fie de peste 25%, față de 40% la nivel european. Cum atingem acest obiectiv dacă nu îi susținem și nu îi încurajăm pe absolvenți? Putem atinge acest procent specific unei societăți dezvoltate și fără să reducem standardele de calitate ! Or, în acest sens am gândit multe din modificările OUG despre care se vorbește acum: întărirea calității, dar și a sprijinului acordat tinerilor elevi și studenți", a explicat Pricopie.

Ministrul Educației afirmă că "trebuie înțeles că nu este vorba doar de o măsură, ci de o viziune, exprimată prin decizii". "Trebuie înțeles că nu este vorba doar de o măsură, ci de o viziune, exprimată prin decizii, așa cum a fost și creșterea salariilor profesorilor debutanți, de a-i sprijini pe tineri, dar și sistemul de educație, inclusiv acolo unde sunt tineri în situații defavorizate (de exemplu: la țară, în zone sărace), extinderea învățământului postliceal, a celui profesional, interesul arătat pentru educația persoanelor care au abandonat școala și au depășit vârsta care le permite revenirea în sistem,  eliminarea taxelor pentru eliberarea documentelor de studii și altele, care au menirea de a da sistemului de învățământ un sens corect", mai afirmă ministrul, menționând că "multe dintre aceste măsuri au fost discutate cu partenerii internaționali, dezbătute public la nivel național și incluse în strategia pe educație, în curs de avizare, pentru perioada 2014-2020".

Ministrul consideră că atunci când vorbim despre educație ar fi bine să avem o abordare echilibrată și responsabilă.

"Dacă vrem o societate în care cei mai mulți să aibă o șansă, să poată evolua, să obțină o slujbă mai bună, dacă vrem egalitate de șanse pentru tineri, care să trăiască într-o societate mai bună, atunci ar fi bine să ne raportăm la educație cu mai mult echilibru și responsabilitate", a concluzionat Pricopie.