Actualitate

TIFF: Afişe pentru filme ca "4,3,2" şi "Snatch", create de studenţi cehi şi români, expuse la Cluj

Expoziţia "Film Poster Is Not Dead", care prezintă afişe de film pentru pelicule precum "4, 3, 2", "Snatch", "West side story" şi "Terminator 2", realizate de studenţii şcolilor de artă din România şi Cehia, a fost vernisată, duminică, la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca, în contextul TIFF.

Afişele de film din zilele de astăzi reprezintă un tipar standard, fără a lăsa spaţiu pentru multă creativitate. Situaţia era diferită în Cehoslovacia şi România anilor '60, când lipsa pieţei comerciale a favorizat crearea unor afişe inedite de film. Nefiind obligaţi să pună cu orice preţ pe afişe chipurile actorilor, ci dimpotrivă, având posibilitatea de a da frâu liber imaginaţiei, artiştii din acea perioadă s-au inspirat din diferite direcţii artistice: pop-art, op art, lettrism, realizând afişe de film situate la un alt nivel artistic.

În acest context, artişti şi designeri de la şcolile de artă din Cehia şi România au fost provocaţi să realizeze, având la dispoziţie libertate creativă totală, afişe de film. Rezultatul acestei experienţe a reprezentat o selecţie de 42 de postere pentru pelicule precum "Dogville", "Dead Man", "Mystery Train", "Unde dai şi unde crapă/ Snatch", "Terminator 2", "4 luni, 3 săptămâni, 2 zile", "Hârtia va fi albastră", "Poveste din cartierul de vest/ West Side Story" şi "Conformistul/ The Conformist".


Expoziţia a fost vernisată în prezenţa directorul Muzeului de Artă din Cluj-Napoca, Călin Stegerean, a directorului Centrul Ceh din Bucureşti, René Kubášek, şi a coordonatoarei expoziţiei, Maria Surcudan.

"(...) o expoziţie specială pentru că are în obiectiv prezentarea unor creaţii grafice legate de lumea filmului şi cum lumea filmului vine în fiecare an la Cluj şi compleşeşte oraşul, nu numai prin film, dar şi prin concerte, spectacole de teatru şi activităţi educative, iată că păstrăm o tradiţie, o tradiţie care face din Muzeul de Artă un loc al lucrurilor care se întâmplă la Festivalul Internaţional de Film Transilvania", a declarat Călin Stegerean, potrivit Mediafax.


Directorul Centrului Ceh Bucureşti, René Kubášek, a declarat, duminică, pentru MEDIAFAX, că afişul de film a dispărut după 1989, casele de producţii preluând acest domeniu.

"(...) celebri artişti din diverse domenii, arhitecţi, sculptori, fotografi, graficieni, au lucrat la afiş de film. Era ceva foarte interesant, prestigios şi au şi câştigat bani pentru asta. (...) Asta a dispărut după anul '89, au preluat domeniul casele de producţie, acum afişul pentru «Pulp Fiction» arată la fel în Malaezia, Mongolia, Rusia, America. Şi jumătate din afiş reprezintă logourile, partenerii lor. Şi ne-am gândit să le adresăm studenţilor din Cehia şi din România să facă afiş de film, fără nicio restricţie, fără nicio limită şi a ieşit o colecţie foarte interesantă, minunată", a declarat René Kubášek.


De asemenea, René Kubášek a precizat că a fost surprinzător pentru el să constate că nivelul studenţilor din România este acelaşi cu al celor din Cehia. "Este foarte înalt (nivelul, n.r.) şi se pare că aici este o tradiţie cumva nefolosită pentru că afişele acestea nu vor fi văzute în viitor. Aici nu vă daţi seama care sunt afişele ceheşti şi cele româneşti. Sunt toate la un nivel extraordinar. Cred că era o diferenţă, în anii '60- '70, aici nu era şcoala acesta de afiş, acum este nivelul la fel", a completat acesta.

Întrebat ce s-ar putea face pentru a prinde din nou viaţă afişul de film, directorul Centrului Ceh din Bucureşti a precizat că acest lucru este greu de realizat din cauza caselor de producţii. "Dacă vorbim de filmele comerciale, adică de 90-95%, filmele de Hollywood, nişte filme cu bugete foarte mari, cred că acolo nu se poate face mare lucru. Ei lucrează cu agenţii de PR care le realizează afişele, dar sunt şi filmele independente, filme de artă, unde cred că... S-a şi întâmplat în Cehia. Câţiva dintre oamenii care expun şi aici au parcurs afişe pentru film independent, care au ajuns în Cehia, la o casă mică de distrubuţie şi i-au folosit afişul special pentru Cehia. Se poate face ceva, dar nu prea mult. Cred că pentru graficienii de azi, afişul de film nu este un domeniu unde pot face o carieră", a mai spus acesta.


Totodată, René Kubášek a afirmat că fiind surprins de nivelul afişelor realizate de studenţii români a decis să realizeze o expoziţie, în luna octombrie, la Praga. "Nu o să fie o expoziţie ca aici. Vor fi doar afişe româneşti. Vor fi mai multe ca aici, cam 40. Vor fi expuse într-un loc foarte special în centrul Pragăi, unde le vor vedea câteva zeci de mii de oameni. De abia aştept să deschidem expoziţia acolo", a precizat René Kubášek.

În ceea ce priveşte diferenţa dintre afişele de film, Maria Surducan, coordonatorul expoziţiei, a declarat, pentru MEDIAFAX, că, există un poster expus pentru "4 luni, 3 săptămâni, 2 zile" de la Universitatea de Artă din Cluj care arată exact "care este stilul de la Cluj, desenul realist combinat foarte frumos cu culoare şi cu text". "Nu ştiu dacă putem vorbi despre direcţii evidente, cred că ţine foarte mult şi de interpretarea personală", a completat Surducan.


Întrebată care poster i-a plăcut cel mai mult din cele expuse, acesta a afirmat că i-a plăcut afişul de film de la "Terminator 2", afirmând că nu se aştepta să găsească o astfel de imagine, dar şi cel al filmului "Hârtia va fi albastră".

Expoziţia "Film Poster is not dead" va rămâne deschisă, la Muzeul de Artă de la Cluj-Napoca, până pe 1 iulie, putând fi vizitată de miercuri până duminică, între orele 10.00 şi 17.00. Expoziţia face parte din programul Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF), care a debutat vineri şi se va încheia pe 8 iunie.

TIFF Bucureşti va avea loc între 10 şi 19 iunie, iar TIFF Sibiu, între 25 şi 29 iunie.

Etichete: tiff 2014
abonare newsletter